Общинска избирателна комисия Костинброд
РЕШЕНИЕ
№ 72-МИ
Костинброд, 05.10.2019
ОТНОСНО: Сигнал от ПП ВМРО – Българско национално движение за допуснати от ПП“ГЕРБ“ в хода на предизборната кампания нарушения по чл.183, ал.4 от ИК
Постъпил е сигнал от жалба от ПП ВМРО – Българско национално движение, заведена с вх.№ 4 от 02.10.2019 година в регистъра на жалбите и сигналите в ОИК – Костинброд.
В сигнала са изложени твърдения, че в предизборен агитационен материал, издаден от ПП „ГЕРБ“ под формата на брошура, са поместени фотографии, съдържащи изображенията на националния флаг на Република България и герба на община Костинброд, което според подателя на сигнала е в нарушение на разпоредбата на чл.183, ал.4 от ИК и чл.47 от Наредбата за символиката на община Костинброд.
Копие от сигнала е връчен на представител на местната структура на ПП“ГЕРБ“, като в дадения срок за отговор е постъпило становище от упълномощените представители на същата с печатното издание за изразяване на становище, което е представено и заведено с вх.№ 37/ 04.10.2019 година. В становището е посочено, че никъде в материала не е публикувано на самостоятелно обособено поле или като част от визуалното му оформление графично изображение на герба или знамето на РБ с характеристиките, посочени в ЗДПНЗРБ, поради което не е налице състав на административно нарушение. Сочи се също така, че същото важи и за различимия на две от фотографиите в брошурата герб на община Костинброд.
Общинска избирателна комисия намира, че описаната в сигнала фактическа обстановка, касаеща използването на знамето на РБ, не сочи за допуснато нарушение на разпоредбата на чл.183, ал.4 от ИК.
В Изборния кодекс - Глава дванадесета са уредени правилата за провеждане на предизборна кампания. С разпоредбата на чл. 183, ал. 4 от ИК е предвидена изрична забрана за използване в агитационните материали на герба или знамето на Република България или чужда държава, както и религиозни знаци или изображения. Закона за държавния печат и националното знаме на Р. Б. определя националното знаме, като точно са определени цветовете, начина на разположението на цветовете в зависимост от положението на знамето, дали е във водоравно или вертикално положение, формата, размера на полетата на отделните цветове и тяхното разположение. Съгласно чл. 15 от ЗДПНЗРБ, ал. 2, националното знаме е трицветно, бяло, зелено и червено. На следващо място съгласно чл. 15, ал. 3 от ЗДПНЗРБ и Приложение № 2, т. 1 към закона, националното знаме има правоъгълна форма и се състои от три цвята: бял, зелен, червен, разположени водоравно отгоре надолу, като цветните полета са еднакви по форма и размер. С. П. № 2, т. 1.1, националното знаме има правоъгълна форма със съотношение на широчина към дължина 3:5. Систематичният анализ на цитираните разпоредби на Изборния кодекс и ЗДПНЗРБ налага извода, че за да е осъществен състава на нарушението, следва политическия субект в свой агитационен материал да е използвал знамето на Р. Б. и то по начин, форма и съдържание, описани в чл. 15 от ЗДПНЗРБ.
При тези данни не може да се приеме, че е налице нарушение на чл. 183, ал. 4 ИК. За да е налице нарушение на тази разпоредба следва в агитационните материали да е използван герба или знамето на Р. Б. и то по начина, описан в чл. 15 ЗДПНЗРБ, с определените цветове, начина на разположението на цветовете в зависимост от положението на знамето, формата, размера на полетата и тяхното разположение. Тук е мястото да се отбележи, че законодателят е въвел изрична и ясна забрана, отнасяща се до използването на знамето или герба, не до хипотези за съдържащи се внушения, основани на националния символ, в конкретния случай - знамето на РБ. Такова становище е възприел и ВАС, IV отд. с решение № 12031 от 09.11.2016 година, постановено по адм.дело № 12478/ 2016 година, с докладчик съдията Бисерка Цанева.
Същевременно, ОИК – Костинброд счита за необходимо да отбележи, че не е препоръчително използването на каквито и да е изображения на националния флаг в предизборни материали, независимо, че същите не съответстват по форма и съдържание, описани в чл. 15 от ЗДПНЗРБ.
По отношение на въведените твърдения за допуснато нарушение на чл.47 от Наредбата за символиката на община Костинброд, Общинска избирателна комисия – Костинброд намира, че не е в контролните й правомощия по ИК да се произнесе, т.е. сигналът в тази му част е подаден до ненадлежен контролен орган и се явява недопустим за разглеждане.
Предвид изложеното и на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 от Изборния кодекс Избирателна комисия - Костинброд
Р Е Ш И:
ОТКАЗВА ДА ОБРАЗУВА административнонаказателна преписка във връзка с подадения от ПП ВМРО – Българско национално движение сигнал за допуснато от ПП“ГЕРБ“ нарушение по чл.183, ал.4 от ИК.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустим и подаден пред ненадлежен контролен орган подадения от ПП ВМРО – Българско национално движение сигнал, в частта, касаеща използването на герба на община Костинброд в издадения от ПП“ГЕРБ“ предизборен материал и прекратява преписката.
Преписката в частта на сигнала, касаеща използването на герба на община Костинброд в издадения от ПП“ГЕРБ“ предизборен материал, да се изпрати на кмета на община Костинброд за произнасяне по компетентност.
Решението може да се обжалва пред Централната избирателна комисия в три дневен срок от обявяването му.
Решението се обявява на информационното табло и се публикува на интернет страницата на Общинска избирателна комисия – Костинброд.
Председател: Георги Янев ………………………………..
Секретар: Людмила Митова……………………………..
* Публикувано на 05.10.2019 година в 13.19 часа.
Председател: Георги Стефанов Янев
Секретар: Людмила Станкова Драгомирова-Митова
* Публикувано на 05.10.2019 в 13:19 часа
Пон | Вт | Ср | Чет | Пет | Съб | Нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
относно: Заличаване на избран общински съветник, поради подадено заявление от кандидата и обявяване за избран, следващия от листата на ПП ГЕРБ.
относно: Доклад от Председателя на ОИК – Костинброд относно жалба от Кристина Цветанова Александрова срещу Решение № 140 – МИ/ 04.11.2019 година на ОИК – Костинброд, проект за становище по жалбата до АССО и упълномощаване на процесуални представители на комисията.
относно: ИЗБИРАНЕ НА КМЕТ НА ОБЩИНА КОСТИНБРОД